January 25, 2013

Misteri Warung Pak Munawer



"Kamu balik kampung nih tiba-tiba je kenapa? Bukan ke kamu dah tinggalkan kampung nih 5 tahun dulu?" soal Pak Derus sambil menghidangkan menu yang dipesan oleh Hussin. Jejaka lewat 30-an yang sememangnya dibesarkan di Kampung Silaturahim, Batu 6, Tambun, Ipoh, Perak.

Setelah selesai menghirup seteguk dua kopi yang dihidang tadi, Hussin mula mengatur kata. "Saya balik sini pun sebab nak uruskan tanah arwah bapak saya tuh Pak Derus. Kalau tak, idak ler saya nak balik sini. Mengenangkan kes kontroversi saya dulu dengan Inah tonggek." 

"Oh gitu. Inah tuh dah ada anak 5 pon. Haa kamu apa cerita duduk KL sana? Mak kamu sehat? Bini kamu, si Saodah? Kamu kerja apa sekarang?" bertalu-talu pertanyaan dari Pak Derus kepada Hussin.

"Alhamdulillah, mereka sihat. Anak saya Nolytuudia Senrose tuh je sorang. Baru 3 tahun. Saya sekarang kerja sebagai freelance detektif. Dah tak kerja jual insurans dulu... Haa ni kad nama saya" kad yang dihulur diterima baik oleh Pak Derus.

"Ohh detektif... haa elok sangatlah tuh. Aku ada jobs kat kau.. Haa makan lah mee tu dulu. Ralit bersembang kang basi pulak." seloroh Pak Derus.


**********


Hussin mula memerhatikan warung Pak Munawer. Cermin sisi keretanya diturunkan sedikit agar jelas penglihatannya. Segala gerak geri, insiden, peristiwa dicatatkan dalam buku nota kecil di tangan kiri Hussin. Memang dia akui pelanggan Pak Munawer 5 kali ganda dari Pak Derus walaupun baru sahaja opersi dalam tempoh 7 bulan. Jarak antara warung mereka pula hanya berbeza 427 meter sahaja. 

Masuk hari ketiga kes file berprofil sederhana itu, situasi di warung Pak Munawer ternyata lebih meriah. Acara karaoke diadakan setiap hari rabu itu cukup menggamit suasana. Dari si kecil sehinggalah ke tua berkerusi roda, semuanya bagaikan berpesta riang ria. Teringat Hussin akan perlawaan Pak Derus beberapa hari yang lepas...

"Aku bukan apa Hussin, kalau aku tuduh dia pakai guna-guna, jatuh fitnah nanti. Eloklah kamu siasat. Downpayment aku bagi RM 10 ribu dulu, selesai kes aku bagi dua kali ganda"


Disebabkan Pak Derus merupakan 8 pupu belah emaknya, dia gagahkan juga menyiasat tentang warung Pak Munawer. Dia mula mengorak langkah menuju ke ruang masuk warung meriah meghela itu.

"Eh Hussin, maghi ler duduk sini aku belanja. Wah kau gaya dah macam detektif aku nengoknye. Lama kau tak balik sini? Aku ingat lagi kecik-kecik dulu kau gemor skodeng ghumah si Kinah. Hahaha" tawa rakan sepermainannya dulu diterima hambar.

"Kau pulak asyik lepak warung nih je. Tak de life ke?" soal Hussin.

"Apa nak jemunya. Hari-hari aku order Nasik Goreng USA, dua telur mata taruh cili sos tak jemu pon. Feberet aku nih. Eh acane kau tahu aku hari-hari maghi sini? Kau skodeng aku pulak yer?" lagi sekali Hussin merasakan seperti semua ini poyo...




Bersambung... kui kui kui.
BAHAGIAN DUA



35 comments

January 25, 2013 at 10:31 PM

Hahaha! Bersambung la pulak? :P

Ni kira promo Hantu Kak Limah 2 la ni ey? Hahaha! Camne la pulak cite Jin Toncet nanti ek? :D

January 25, 2013 at 10:31 PM

cerpen menarik ni :)

January 25, 2013 at 11:04 PM

@Liyaa Mftakla...ni skrip juon vs abubakarella ahakk

January 25, 2013 at 11:09 PM

wah, bila sambungannye tu?? hahhaa

January 25, 2013 at 11:49 PM

ini parodi kampung pisang eh..? hehehe..

January 25, 2013 at 11:53 PM

@Tiharayeke yeke 0.o

January 26, 2013 at 12:17 AM

kemain

misterinye belum masuk

nak bace

t ko inform aku la ye

January 26, 2013 at 12:46 AM

so ada pakai guna guna tak ni?

January 26, 2013 at 12:54 AM

salam zila
Terringat ta kiyai munawir kt tempat ta..pandai mengaji orgnya.tq sudi dtg tempat ta.

January 26, 2013 at 12:57 AM

buat cerpen berdasarkan movie.. menarik.. nak lagik xD

January 26, 2013 at 2:23 AM

hahahaa...sambung la pulak...ahhaa

Anonymous
January 26, 2013 at 5:02 PM

kena cashed copy mcm nil jgak ke alahai ..

January 26, 2013 at 6:24 PM

ah..tengah syok tetiba bersambung plak

January 26, 2013 at 8:28 PM

boleh tahan citer ni... teruja pulak nak tunggu sambungannya.. hehe

January 27, 2013 at 2:31 AM

Macam promo filem pulak rasanya...
Hehehhehe...

January 27, 2013 at 12:46 PM

@^^eKaTiKaH^^
den xsompek buek laie hekhek

January 27, 2013 at 12:46 PM

@4feet8em em em haah teringin guna title warung pak munawer tu ;p

January 27, 2013 at 12:47 PM

@Iffah Afeefah
aku saje stop sampe sini sbb tade idea...magiler bg idea...

January 27, 2013 at 12:47 PM

@Ash Give
hang tggu episode kemuncak boleh? grrr

January 27, 2013 at 12:48 PM

@Hanamiko Sakura
aah lepas tgok rasa nak meriahkan lagi industri filem malaysia kahkah

January 27, 2013 at 12:49 PM

@Lyeen De Syifa
haah gigih la plak nak bersambung sambung kat. gini la idea bila dah lesap. ;p

January 27, 2013 at 12:49 PM

@evangelistaNiL
tahu takpe sian kan kite NIL? atleast server makin dibesarkan..

January 27, 2013 at 12:50 PM

@Arra Ahmad kukui ampun dehhh

January 27, 2013 at 12:51 PM

@the malay male
den plak makin nak mengenali pembaca den huhu

January 27, 2013 at 12:51 PM

@AyueJeanidakle...dok aihhhh ;p

January 27, 2013 at 1:18 PM

masuk...masuk...masuk. hehe.


ralit aku baca...sekali sambung daa. takpe2 tunggu.hehe

January 27, 2013 at 10:46 PM

hahah...okeh sila sambung segera..:p

January 28, 2013 at 1:31 PM

haha. tu gerai 'real' pak munawer ke?
lu pandai berceritalah xila!

January 28, 2013 at 5:08 PM

@Aien Alien
ampun dehhh aku tatau nk buat ending yg best utk cerita ni...msh memikio ;p

January 28, 2013 at 5:09 PM

@Zehan Ilyanawow i knw u...u la teenager hosemaid kn kn

January 28, 2013 at 5:09 PM

@pazilpa maksud real hang?

January 30, 2013 at 11:10 AM

hahaha pandaila awk..x sbr nk tgk film hantu kak limah 2 !!

January 30, 2013 at 8:52 PM

adeh..bersambung pulak..akan ku tunggu :D

January 30, 2013 at 9:54 PM

wah menarik citer nye tu...freelance detektif...hehehe

Anonymous
February 9, 2013 at 11:50 PM

ada potensi yg besauu utk jd penulis ni :))

Post a Comment
 
HOME | ABOUT ME | PORTFOLIO | BLOG TIPS | SITEMAP | CONTACT ME
This is a personal web blog and any opinions expressed here was represent my own unless otherwise specifically stated.
If any entry had been share from this blog should be credit given to www.lovexils.blogspot.com.
Thanks for your visit sweet people. :D
copyright 2007-2016 to Love,xils!