October 29, 2011

9 SITI YANG PATUT DIJADIKAN CONTOH

Assalammualaikum,

Dikongsikan sembilan jenis manusia yang bernama Siti yang patut anda jadikan contoh. Diharap paparan yang disampaikan mampu memberi kesan pada kehidupan kita pada hari ini dan seterusnya. Sembilan Siti yang dimaksudkan ialah :


1) Siti Khadijah

Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w yang melahirkan anak-anak Rasulullah, setia dan menyokong Rasulullah walaupun ditentang hebat oleh org2 kafir dan musyrik, menghantarkan makanan kepada Baginda ketika Baginda beribadat di Gua Hira'.


2) Siti Fatimah

Anak Rasulullah yang tinggi budi pekertinya. Sangat kasih dan setia kepeda suaminya Ali karamallahu wajhah walaupun Ali miskin. Tidur berkongsikan 1 bantal dan kadang kala berbantalkan lengan Ali. Rasulullah pernah berkata, aku takkan maafkan kamu wahai Fatimah sehinggalah Ali maafkan kamu.


3) Siti Aishah

Beliau isteri Rasulullah yang paling romantik. Sanggup berkongsi bekas makanan dan minuman dengan Rasulullah. Di mana Nabi s.a.w minum di situ beliau akan minum menggunakan bekas yang sama.



isu, love islam, 15 ANUGERAH ALLAH PADA WANITA TIDAK PADA LELAK





4) Siti Hajar

Isteri Nabi Ibrahim yang patuh kepada suami dan suruhan Allah. Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan. Berjuang mencari air utk anaknya Nabi Ismail (Pengorbanan seorg ibu mithali).


5) Siti Mariam

Wanita suci yg memang pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yang tinggi sehingga rahimnya dipilih oh Allah s.w.t untuk mengandungkan Nabi Isa.


6) Siti Asiah
Isteri Firaun yang tinggi imannya dan tidak gentar dengan ujian yang dihadapinya daripada Firaun Laknatullah.


7) Siti Aminah
Wanita mulia yang menjadi ibu kandung Rasullullah. Mendidik baginda menjadi insan yang sungguh mulia.


8) Siti Muti'ah

Isteri yang patut dicontohi dan dijanjikan Allah syurga untuknya kerana setianya kepada suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat untuk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati, berhias dengan cantik untuk tatapan suaminya sahaja.


9 ) Siti Zubaidah

Wanita kaya dermawan yang menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya untuk membina terusan untuk kegunaan orang ramai hanya niat kerana Allah s.w.t.


SUMBER : Facebook (Tak tahu nak kredit acane)






15 comments

October 29, 2011 at 5:41 PM

suka .

October 29, 2011 at 6:01 PM

alamak! tercilap kOmen kt entry laen pulak..hahahaha...paris jangan approv ye yg td :D

xpelah, ct ringkaskan..
semoga ct dapat jadi seperti siti2 di atas..mulia di sisi Allah..hehe
siti nurhaliza bOleh dicontohi sifatnyer yang penyabar je..luarann x kot :D

October 29, 2011 at 6:14 PM

alhamdulillah

jom jadi siti yang ke-10 =]

October 29, 2011 at 6:37 PM

errr.. ct tu lom cukup syarat lg..hehe
kak citra dtg balas kunjungan dik :)

October 29, 2011 at 6:46 PM

salam perkenalan! datang dari blog bangku kosong...


moga kita jadi seperti siti2 yang disebutkan!

October 29, 2011 at 7:01 PM

mereka2 itu siti yg dikagumi...:)

October 29, 2011 at 7:42 PM

Oooo siti2

October 29, 2011 at 8:45 PM

9 siti2 yang sangat dikagumi..:)

October 29, 2011 at 9:23 PM

suka nama siti mariam. hehe siti nurhaliza...hampehh!

October 29, 2011 at 10:25 PM

xalayak2..:P

October 29, 2011 at 10:48 PM

err...macam tak je...:P hehe

anyway , salam perkenalan...:)

October 29, 2011 at 11:00 PM

mak aku pun siti jugak hehehe.

October 30, 2011 at 10:42 AM

yg kespuluh siti Lea IsNawi

hihihih

October 30, 2011 at 12:55 PM

tak mampu untuk mencapai kesemua 9 siti tapi boleh berusaha meniru keperibadian mereka..=))

October 30, 2011 at 5:58 PM

my name is siti zulaikha..hehe
moge wanita2 muslimah semua termasuk dlm golongan itu..amiin

Post a Comment
 
HOME | ABOUT ME | PORTFOLIO | BLOG TIPS | SITEMAP | CONTACT ME
This is a personal web blog and any opinions expressed here was represent my own unless otherwise specifically stated.
If any entry had been share from this blog should be credit given to www.lovexils.blogspot.com.
Thanks for your visit sweet people. :D
copyright 2007-2016 to Love,xils!