July 19, 2013

Amalan Pahala Puasa Ketika Haid

Assalammualaikum,

bcoz i care, info, love islam, Ramadhan, kurma, amalan di bulan puasa, amalan pahala puasa ketika haid

Wanita diciptakan oleh Allah s.w.t dengan ciri-ciri fisiologi yang berbeza dari lelaki terutama dari segi kitaran haid secara bulanan. Lelaki pun boleh baca tambah ilmu untuk ingatkan isteri, gegel dan yang lain. Kihkihkih..

Wanita pertama yang mengalami haid ialah bonda seluruh umat manusia iaitu Hawa. Sesungguhnya wanita yang membiarkan hari-hari dalam tempoh haidnya kosong dari amal ibadah adalah wanita yang sangat rugi. Jadi amalan seperti berikut boleh dipraktikkan oleh semua wanita. Insyaallah..

Antara Amalan Pahala Puasa Ketika Haid ialah:
1. Niat sebagai ibadah
Setiap amalan ialah ibadah, walaupun bukan amalan seperti solat dan puasa, sebarang perbuatan seperti mengamalkan sikap yang baik, berlandaskan niat kerana Allah dan tidak melalaikan akan membantu menambahkan saham akhirat. Jauhi mengumpat dan fitnah. T___T

2. Berzikir
Pelbagai jenis zikir boleh diamalkan sepanjang haid seperti beristighfar, takbir, tasbih, dan pelbagai. 

3. Menambah ilmu
Membaca bahan bacaan agama, dari segi aqidah, ibadah, adab atau apa saja yang manfaat juga boleh grab pahala senang-senang. Tak kira lah kot pergi majlis ilmu atau melalui youtube ke kan..

4. Dekat dengan al-Quran
Alternatif lain seperti mendengar bacaan al-Quran dalam pelbagai format yang canggih sekarang ni pon sangatlah bermanfaat.

bcoz i care, info, love islam, Ramadhan, kurma, amalan di bulan puasa, amalan pahala puasa ketika haid


5. Berbakti kepada orang tua/ masyarakat
Manusia paling baik antara kamu, adalah manusia yang paling bermanfaat kepada manusia lain. Berbaktilah kepada insan yang layak diberi perhatian atau pertolongan. Contoh best sediakan juadah berbuka puasa untuk family atau yang lagi up sikit jadi volunteer ke.

6. Memperbanyakkan doa
Wanita boleh memperbanyakkan doa dalam waktu yang mustajab seperti waktu azan dan iqamah, ketika hari hujan, ketika tersedar awal pagi (sepertiga malam).

7. Memperbanyakkan sedekah
Wanita juga boleh memperbanyakkan sedekah wang ringgit atau harta benda. Kalau saya kan, saya tak berapa kaya tapi sumbang klik iklan korang oke kan? Tapi kalau iklan sehari klik kat blog orang lain kena banned tak? Kita bincang lain hari ekk

 Apabila ilmu sudah diketuk minda, jom sama-sama amalkannya :)

Hati yang sentiasa ingatkan kebaikan, pasti tak akan membiarkan waktu lalu begitu saja. Lebih-lebih lagi dalam bulan puasa ni. Kalau dapat paktikkan sebulan ni, jom sambung untuk bulan-bulan seterusnya. Semoga entry amalan pahala puasa ketika haid ini bermanfaat dan semoga kita tidak tergolong dalam kalangan wanita yang miskin timbangan di akhirat, miskin amalannya didunia, amin...

Sumber majalah Solusi Isu 39, 2011.
Sumber gambar - tokwan Google.




Ps :: Salam Ramadhan ke sepuluhkawan-kawan :D


22 comments

July 19, 2013 at 10:36 AM

tq share =)

July 19, 2013 at 11:23 AM

thnk u for sharing.. :)

July 19, 2013 at 11:58 AM

nice entry. thanks sharing :)

July 19, 2013 at 4:21 PM

puase.. mengajar kite macammacam tanpe kite sedari..

July 19, 2013 at 6:05 PM

perkongsian yang baik dan kelakar juga,, boleh ke mama gelak? hihihi..

July 19, 2013 at 6:08 PM

nice sharing.. selamat mengamalkannya..

July 19, 2013 at 10:36 PM

jauhi fitnah dan mengumpat. --- ni yg banyak jd skrg pheww



p/s: yok kita sama2 berubah ke arah positif. ;)

July 20, 2013 at 12:52 AM

TERBAIK PERKONGSIANNYA..

July 20, 2013 at 4:45 AM

terima kasih atas perkongsian yang sangat bermakna ini.. hiks.=p

July 20, 2013 at 4:51 AM

terbaik perkongsian ni.. semoga menjadi iktibar buat semua :)

July 20, 2013 at 11:12 AM

Good one Xila..kadang-kadang kita terlupa banyaknya pahala yang boleh kita buat walau solat tak dibenarkan. sama-sama kita amalkan ya..

July 20, 2013 at 12:38 PM

selamat berpuasa dear~~

July 20, 2013 at 1:53 PM

aloo...comel...thank you :-)

July 20, 2013 at 2:50 PM

Salam Xila..

alhamdulillah...
tenkiu for shairing..

semoga kita memanfaatkan 'keistimewaan' yg allah berikan :)

July 20, 2013 at 3:40 PM

thanx for sharing..
br tau nie :)

July 20, 2013 at 3:47 PM

info yang sangat berguna. lagi2 untuk girl kan. thanks dear.

July 20, 2013 at 5:31 PM

nice sharingg , nanti boleh amalkan ^^

July 20, 2013 at 6:54 PM

Mantooppppp!!!!!
Thanks lawat blog... QL lawat balik n done following u...

Seriously.. manfaat sgt entry nie.. :)

July 21, 2013 at 2:17 AM

terima kasih xila :)

July 22, 2013 at 1:51 AM

yup betul tu...walaupun tidak boleh berpuasa dan solat masih boleh juga buat amalan2 lain....

PS: nanti ai kasik tau dgn gegel ai ok.... :P

July 22, 2013 at 9:02 AM

semoga ramadhan kali ni lebih baik..

July 22, 2013 at 2:12 PM

Islam itu indah dan mudah..walau apa juga keadaan sekalipun, kita sentiasa diberi peluang untuk beribadah :)

Post a Comment
 
HOME | ABOUT ME | PORTFOLIO | BLOG TIPS | SITEMAP | CONTACT ME
This is a personal web blog and any opinions expressed here was represent my own unless otherwise specifically stated.
If any entry had been share from this blog should be credit given to www.lovexils.blogspot.com.
Thanks for your visit sweet people. :D
copyright 2007-2016 to Love,xils!